Pierwsze wagony tramwajowe wyprodukowane dla miasta Dortmund przeszły pozytywny odbiór. Łącznie do Niemiec trafi 40 stalowych konstrukcji, które staną się bezpiecznym środkiem komunikacji dla mieszkańców i turystów. Wyzwaniem okazał się nie tylko ich gabaryt. Nowe jednostki musiały zostać zaprojektowane tak, by wyglądać identycznie, jak ich poprzednicy obecni na ulicach od ponad trzydziestu lat.
Wagony z Jasienia trafią do Dortmundu
Nadwozie waży 4,6 tony, długość wagonu sięga 15 metrów, a całość składa się z ponad 5000 tysięcy elementów. Każda część musi zostać zaprojektowana i zamontowana z niezwykłą precyzją. Tutaj nie ma miejsca nawet na niewielki błąd, dlatego na każdym etapie należy ściśle kontrolować wymiary oraz zgodność z projektem, który sam w sobie okazał się sporym wyzwaniem – mówi Piotr Sienkiewicz, Dyrektor Działu Sprzedaży w Felgenhauer.
Rozwiązanie, które zdecydowano się zastosować w Dortmundzie, jest nietypowe dla branży, a przy tym wymagające. Starsze wagony poddawane są renowacji, a następnie wrócą na tory, gdzie dołączą do nich zupełnie nowe jednostki. Istotne było to, by wyglądały one identycznie. Dzięki temu pasażerowie nie odczują różnicy, a na ulicach zostanie zachowana spójność.
– Zadaniem było stworzenie szkieletu wagonu. Zadbaliśmy o to, by konstrukcja cechowała się dużą wytrzymałością, bo w ten sposób zwiększamy bezpieczeństwo pasażerów. W kolejnym etapie wagony trafiają do Lipska, gdzie są przygotowywane na przyjęcie podróżnych i wyposażane w nowoczesną technologię – zaznacza Piotr Sienkiewicz.
Poznaj inne nasze projekty
Przyszłość transportu
W naszych halach trwają prace nad kolejnymi wagonami, a my nabieramy pewności, że to pojazdy szynowe będą odgrywać znaczącą rolę w transporcie miejskim dużych miast. Coraz wyraźniejsze stają się bowiem działania w kierunku ograniczenia wpływu działalności człowieka na środowisko naturalne. Zgodnie z założeniami Europejskiego Zielone-go Ładu do 2050 r. Europa ma stać się kontynentem neutralnym klimatycznie. Niestety droga do realizacji planu jest długa. Według danych Europejskiej Agencji Środowiska to właśnie środki transportu są odpowiedzialne za ok. 1/4 całkowitej emisji CO2 w UE w 2019 r., z czego aż 71,7% pochodzi z ruchu drogowego. Dla porównania emisja w przypadku kolei wyniosła zaledwie 0,4%.
Zamówienie realizowane dla niemieckiego partnera jest kolejnym przystankiem na wytyczonej sobie trasie. Wieloletnia obserwacja inwestycji w sektorze kolejowym, a także doświadczenie w tworzeniu stalowych konstrukcji, pozwalają nam projektować rozwiązania, które przyjmowane są przez branżę z dużym entuzjazmem. W przyszłości planujemy, by produkowane przez nas pojazdy, trafiły do kolejnych europejskich miast.