Jakość to więcej niż obietnica. Co warto o niej wiedzieć przed rozpoczęciem współpracy?

Może się wydawać, że w odnoszącej sukcesy firmie produkcyjnej nie ma miejsca na aktywność, która nie przynosi zysku. Jest jednak pewien obszar działalności, który generuje głównie koszty. Nie każda firma decyduje się więc na jego prowadzenie. W Felgenhauer jest inaczej. Mowa o dziale jakości, który w tym przypadku wciąż się rozwija i dziś pracuje w nim już 60 osób.

Czym jest jakość?

Według Platona jakość jest pewnym stopniem doskonałości. Chociaż ze starożytnym filozofem trudno polemizować, to jednak takie rozumienie terminu umożliwia zbyt wiele interpretacji.

Dlatego w Felgenhauer przyjęto następującą definicję:

Jakość to zdolność do spełnienia oczekiwań Klienta. Polega ona na zapewnieniu zgodności oferowanych produktów z wytycznymi oraz obowiązującymi normami. Osiąga się ją z zachowaniem bezpieczeństwa pracowników, utrzymaniem akceptowalnej dla Klienta ceny i z ograniczeniem wpływu na środowisko. Jakość to niezawodność i przewidywalność dostarczanych wyrobów, ale też odpowiedni poziom obsługi Klienta na każdym etapie realizacji zamówienia. Również po jego zakończeniu.

Określenie ram dla tego terminu sprawia, że przestaje on być wyłącznie sloganem marketingowym. W zamian staje się konkretną informacją, jakiego produktu i poziomu obsługi może spodziewać się Klient.

9 korzyści, które dostarczy dział jakości

Powiedzmy sobie szczerze – dział jakości generuje w firmie przede wszystkim koszty. Są one związane z zakupem, naprawą i konserwacją narzędzi oraz zatrudnieniem pracowników i zapewnieniem im szkoleń. W dodatku praca kontrolerów nie jest bezpośrednio widoczna w zyskach przedsiębiorstwa.

Mimo to firma Felgenhauer z każdym rokiem sukcesywnie rozbudowuje swój dział jakości. Jest to ważne z punktu widzenia Klientów, bo dzięki temu zyskują:

  1. gwarancję, że zamówienie spełnia wszystkie wymagania
  2. pewność zgodności z obowiązującymi normami
  3. większą trwałość produktu
  4. niższe koszty naprawy
  5. dostęp do pełnej dokumentacji
  6. szybszą identyfikację ewentualnego problemu
  7. dopasowanie do indywidualnych potrzeb
  8. przewidywalność oraz stabilność
  9. wsparcie techniczne

W Felgenhauer za słowem „jakość” idą więc rzeczywiste korzyści dla Klienta. A jak wygląda cały proces kontroli?

System zarządzania jakością

Jakość bez odpowiedniego systemu jest wyłącznie frazesem. To realizacja określonych przepisami założeń staje się gwarancją sukcesu.

W Felgenhauer podstawową normą zarządzania jakością jest ISO 9001. Jej celem jest zwiększenie satysfakcji Klienta poprzez dostarczanie wyrobów zgodnych z wymaganiami oraz przepisami.

Firma, która posiada certyfikat ISO 9001, wyróżnia się:

  • sprawniejszym zarządzaniem
  • wysoką powtarzalnością procesów
  • lepszą komunikacją w zespole
  • przejrzystym podziałem obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności
  • wyższą efektywnością

W 2023 r. przeprowadzony został także audyt, dzięki któremu firma Felgenhauer otrzymała certyfikację środowiskową oraz higieny pracy. Są to:

ISO 45001 – świadectwo spełnienia wymagań dotyczących higieny pracy, w tym: zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom, zminimalizowania liczby wypadków oraz chorób związanych z wykonywanym zawodem, potwierdzenia zgodności z przepisami BHP.

ISO 14001 – dowód zaangażowania na rzecz ochrony środowiska naturalnego, czyli przestrzegania obowiązujących przepisów i redukowania negatywnego wpływu działalności.

To ważne:
Normy skupiają się nawet na najdrobniejszych przepisach prawnych. Ich przestrzeganie jest jedyną drogą do otrzymania certyfikatu. To daje Klientowi pewność, że nawiązuje on współpracę z kontrahentem, który dba o każdy aspekt działalności.

Dodatkowo w Felgenhauer wprowadzony został japoński system zarządzania procesami lean manufacturing, który pozwala ograniczyć marnotrawstwo i wpływa na oferowaną jakość. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Jak wygląda proces kontroli jakości produktów?

Kontrola jakości rozpoczyna się tuż po dostawie materiałów. Weryfikowane są atesty, odbywa się inspekcja wizualna, a także sprawdzane są wymiary wybranej partii z rysunkiem technicznym.
Oprócz ogólnych systemów zarządzania jakością firma Felgenhauer podlega również specjalistycznym normom branżowym.

– Żaden produkt spawany nie trafi do Klienta bez przeprowadzenia kontroli. Sprawdzana jest każda spoina. Kontrolerzy wykonują swoją pracę zgodnie z protokołami, co umożliwia później szybką identyfikację produktu – mówi Jan Nowakowski, dyrektor działu jakości Felgenhauer.

Gdy projekt tego wymaga, wykonywane są testy nieniszczące MP, PT oraz UT (magnetyczno-proszkowe, badania penetracyjne i ultradźwiękowe). Natomiast przy opracowywaniu technologii spawania także testy makro, twardości oraz rentgen, które do tej pory przeprowadzane były w zielonogórskim laboratorium. Od pewnego czasu firma posiada jednak własne laboratorium, które umożliwia zrobienie niektórych badań na miejscu.

– Klienci chcą współpracować z firmami, które posiadają dobrze rozbudowany dział kontroli jakości. Jest on wręcz niezbędny w przypadku branż, na których spoczywa duża odpowiedzialność. Dlatego przed złożeniem zamówienia weryfikują oni firmę pod tym kątem i Felgenhauer za każdym razem pozytywnie przechodzi ocenę – dodaje Jan Nowakowski.

Obecnie w spółkach Felgenhauer zatrudnionych jest 60 osób odpowiedzialnych za kontrolę jakości, a firma posiada łącznie około 4000 narzędzi kontrolno-pomiarowych.

To ważne:
W ofercie znajduje się również możliwość zamówienia pierwszego wzorca produktu. Przechodzi on dokładnie taką samą drogę jak gotowy wyrób.

Cechy skutecznego kontrolera jakości

Osoby, które rozważają pracę na tym stanowisku, powinnny przede wszystkim być mocno zaangażowane i dobrze zorganizowane. Ta praca przypomina pracę detektywa – gdy już się znajdzie błąd, należy znaleźć też jego przyczynę.

Kwalifikacje można zdobyć na specjalistycznych szkoleniach zewnętrznych, ale również wewnętrznych. Są one wartościowe, ponieważ przeprowadzają je osoby, które mają bardzo duże doświadczenie w pracy z danym materiałem i przy określonym procesie.


Jakie umiejętności i wiedzę powinien posiadać kontroler jakości?

  • czytanie i interpretacja rysunków technicznych
  • analiza danych
  • znajomość obowiązujących norm
  • posługiwanie się odpowiednimi narzędziami
  • doświadczenie w pracy z określonymi procesami i materiałami
  • cierpliwość
  • wysoka samodyscyplina
  • komunikatywność
  • dobra organizacja pracy

Myślisz o pracy na stanowisku kontrolera jakości? Skontaktuj się z Felgenhauer.
Pamiętaj, że wiedzę i doświadczenie można nabyć. Jeżeli masz cechy, które wskazują na to, że sprawdzisz się na tym stanowisku, odezwij się i zapytaj o możliwości rozwoju.

Jak widać pod hasłem „wysoka jakość produktu” może kryć się naprawdę wiele, dlatego przed nawiązaniem współpracy dobrze poznać standardy firmy dotyczące jakości.


Scroll to Top